Headerafbeelding

Dutch food week op zoek naar beste agrifood-idee van Nederland

Dutch food week op zoek naar beste agrifood-idee van Nederland

Chips gemaakt van reststromen, insecten als voeding, vissaus van visafval, lokaal eten uit de vriezer, chocola van sinaasappelschillen en fermenteren als techniek terug in de Nederlandse keukens. Wat is the next big thing in de wereld van agrifood? Tien studenten en alumni pitchten hun idee voor een nog mooiere toekomst voor de land- en tuinbouw.

Steeds meer studenten zijn al in de schoolbanken bezig met het opzetten van een eigen bedrijf. Om dit ondernemerschap te stimuleren, organiseerde Dutch Food Week op Brightlands Campus Greenport Venlo eind februari een KickStartShow. Tien studententeams en alumni uit het groen onderwijs pitchten hun innovatieve idee, concept of eigen bedrijf op het gebied van agrifood aan een businesspanel.

Chips van reststromen

Limburg werd vertegenwoordigd door vier studenten van de master Health Food Innovation Management van Maastricht University. Bernadette Conrads, Joep van den Broek, Daniël van den Brand en Art Muijsenberg willen een gezond snackproduct op de markt brengen: chips gemaakt van champignonrestromen. Deze chips met de naam Bitez wordt geproduceerd met een innovatieve microwave techniek met als resultaat een knapperige en smaakvolle chips, boordevol eiwitten, vezels en micronutriënten.

Art Muijsenberg (25): ‘We hebben alle vier een grote passie voor gezonde en duurzame producten, die een goed alternatief kunnen zijn voor de minder gezonde snacks die je nu in de schappen van de supermarkt vindt. Onze chips gaat niet de frituur in en is dus echt een stuk gezonder dan de gewone (groente)chips.’

Bitez is voortgekomen uit een ander product dat de studenten al in 2020 hebben ontwikkeld: de ‘Shiitake Biltong’. Deze Zuid-Afrikaanse snack is normaal gesproken gemaakt van gedroogde reepjes vlees, maar de studenten kozen voor een veganistisch alternatief op basis van Shiitake paddenstoelen. Met dit product hebben ze meegedaan met Ecotrophelia, een jaarlijkse Europese competitie tussen studententeams van hogescholen en universiteiten. ‘Maar de Shiitake Biltong bleek helaas niet goed aan te sluiten bij de Europese markt: er is maar weinig vraag naar gedroogde vleesproducten in Europa en de vraag naar een veganistische variant is nog kleiner. Daarnaast worden er in Nederland weinig Shiitake geteeld, dus die moesten we uit China importeren. Dit is natuurlijk kostbaar en niet heel duurzaam.’

Met de beste eigenschappen van de Shiitake Biltong zijn de studenten aan de slag gegaan met een nieuw product: de Bitez. ‘Dit nieuwe product is gemaakt van de reststromen van lokale producten. Het is duurzaam, gezond, plant-based, circulair en vooral ook heel lekker.’

De studenten hebben net hun eerste prototype af en zijn nu op zoek naar funding om het product verder te ontwikkelen. ‘We weten natuurlijk niet hoe de Nederlandse markt gaat reageren op chips die smaakt naar de Zuid-Afrikaanse snack Biltong. We willen ook kijken of we Bitez met andere smaken kunnen maken, uiteraard gebaseerd op reststromen. We zijn ervan overtuigd dat hier een grote markt voor is.’ Meer informatie:

Meer weten over Bitez?

Winnaars

De eerste prijs ging naar het team van SauerCrowd (rauwe, gefermenteerde producten vol met levensvatbare microbacteriën), de tweede prijs naar Choc-ing-lekker (veganistische fudge) en de derde prijs naar RotterVisch van Pieter Bos (een lokaal circulair initiatief voor gefermenteerde producten). Zij wonnen een mooi geldbedrag en een coaching traject voor de doorontwikkeling van hun idee, concept of eigen bedrijf. De aanmoedingsprijs was voor Bonborange. Zij maken duurzame sinaasappel-chocolade producten en helpen hierbij tegen de verspilling van sinaasappelschillen.

Het businesspanel bestond uit Lianne de Bie (Slow Food Youth Network), Jan Klerken (Scelta Mushrooms), Marianne van den Hoek-Huijbregts (Royal Cosun), Saskia Goetgeluk (Brightlands Campus Greenport Venlo), Ruud Zanders (Kipster) en Sjors Kruiper (Fruitmasters). Zij beoordeelden de deelnemende pitchers en hun (food)concepten en agrifood ideeën op innovativiteit, ondernemerschap, originaliteit en professionaliteit.

De KickStartShow werd georganiseerd bij Brightlands Campus Greenport Venlo.

Dutch Food Week
Dutch Food Week

Dutch Food Week

Dutch Food Week vindt dit jaar plaats van 9 t/m 16 oktober 2021. Deze editie staat in het teken van de positieve kracht van ons voedsel. Tijdens deze week worden door heel Nederland evenementen georganiseerd op het gebied van voedselproductie, innovatie en genieten van voeding. Dit zijn thema’s waar Brightlands Campus Greenport Venlo zich dagelijks mee bezig houdt. Op de campus in Venlo worden er tijdens #DFW21 ook evenementen rondom voedselinnovatie georganiseerd.

Venlo, 25-02-2021

Bron: https://www.brightlands.com/brightlands-campus-greenport-venlo/nieuws/dutch-food-week-op-zoek-naar-het-beste-agrifood-idee-van

Terug